Mickey Monster official blog »

Sunday, October 25, 2009

Popiah the Series -Episode 3

Di dalam perjalan pulang dari hospital, kejadian ngeri yang tidak disangka-sangka berlaku. Aku dikejutkan dengan jeritan Zul yang berada di tempat duduk belakang bersama Aisyah. Proton wira hijau 1.3GL ku itu menggelusur di tepi jalan. Zul mengalami gegaran otak ataupun dikenali juga trauma meditasi yang ama kritikal. Aku bergegas kembali ke hospital untuk menghantar Zul. Zul dirawat hampir 10 jam. Kemudian doctor mengesahkan dia kembali koma. Aisyah menitiskan ar mata tanpa henti. Hendak ku pujuk, tetapi air mata ku turut mengalir juga.

Terngiang-ngiang kembali kenangan kami bersama sewaktu zul memantu aku mencari air. Proton Wira 1.3GL ku terpaksa berhenti kecemasan apabila radiatornya bocor. Zul yang baru bangun dari tidur terpaksa mencari air di tengah-tengah hutan. Kami baru saaja pulang melawat ibu Zul yang sakit di Perlis. Zul mengutip botol-botol air, hasil bekalan perjalanan kam dan terus menuju kearah bunyi anak sungai. Selang beberapa minit, kedengaran suara Zul meminta tolong. Aku berlari sepantas yang boleh untuk mencari punca masaalah yang dihadapi olehzul. Dalam semak samun hutan, aku melihat Zul berlari menuju kearah ku.

“Lari Razif!”

Zul memekik dengan lantangnya. Tiba-tiba aku terlihat sesuatu mengejar Zul. Apabila aku mengenalpasti apa yang dikejar, aku pun turut serta lari bersama razif. Rupa-rupanyaZul dikejar ‘Babi Hutan’. Menyesal pula aku menyertai larian marathon hutan ini. Kami berlari sepantas kilat dan menuju kekeretaku. Sesampai kami ikereta, aku terus mengunci kereta. Aku bertanyakan kepada Zul tentang air yang dicari, katanya dia dengan tidak sengaja membaling air itu kearah ‘lembu pendek itu’. Dengan tidak sengaja juga aku mengetuk kepala Zul kerana kelembapan pemikirannya. Setelah haiwan itu pergi. Kami keluar dari kereta. Aku membuka bonet belakang, dan memndapati ada segelen air untuk kecemasan yang aku telah sediakan sebelum bertolak dari Johor. Tiba-tiba, kepala ku diketuk oleh Zul. Katanya kerana kelembapab pemikiran aku.

Setelah diisi air, kami bertolak mencari bengkel berhampiran. Aku berurusan dengan mekanik mengenai harga. Apabila ku kekereta kembali, aku mendapati Zul sedang nyenyak tidur. Aku memahami keletihan beliau.

Tiba-tiba telefon Zul berdering. Zul menjawab dengan Serius. Tiba-tiba berlinang air mata berliau. Dia mengatakan Bondanya telah pergi ke Rahmatullah beberapa saat yang lepas. Kami bertolak ke perlis kembali bagi menghadiri upacara pegkebumian. Rasa sebak didada mendengar berita itu. Aku yang hanya orang luar dapt merasakan kesedihan yang ditaggung leh Zul. Zul adalah anak harapan keluarga beliau kerana dia Anak Sulung. Adik-adiknya masih bersekolah. Dia perlu menamatkan pengajiannya dengan cemerlang untuk mendapatkan kerja yang bagus bagi meneampung perbelanjaan adik-adiknya di masa hadapan.

Begitulah harapanku agar Zul selamat dibilik bedah. Aku Rela melakukan apa sahaja, agar Zul dapat Pulih kembali. Malam itu sungguh sunyi diperkarangan Hospital. Hanya kedengaran esak tangisan aku dan Aisyah. Harapan kam ketika itu hanyalah mahu yang terbaik untuk zul. Zul dan popiahnya adalah sesuatu yang unik, dia perlu meeruskan kehidupannya. Untuk keluaga, dan teristimewa, Aisyah, cinta hatinya.....

Bersambung Episode 4

0 tukang kutuk: